HR pod znakiem mobilności

Project Description

Warszawa, 20.07.2016 r.

HR pod znakiem mobilności

Według badania VMware State of Business Mobility 2015[1], wśród pracowników systematycznie wzrasta potrzeba korzystania z urządzeń mobilnych, a 45 proc. przedstawicieli kadry zarządzającej uważa, że narzędzia te podnoszą wydajność pracy. Co więcej, 69 proc. menedżerów twierdzi, że ich firma dostosowuje aplikacje do potrzeb swoich pracowników, tak aby stały się one pomocne w wykonywaniu obowiązków służbowych. Biznesowe aplikacje mobilne swoje zastosowanie znajdują również w obszarze HR, przyczyniając się m.in. do optymalizacji i poprawy efektywności procesów kadrowych, wydajności pracowników czy wsparcia procesu rekrutacji.

Wniosek urlopowy w wersji mobilej

Wprowadzanie danych osobowych pracowników czy rozliczenie czasu pracy jest zajęciem pochłaniającym wiele czasu. Dlatego też, wiele organizacji dążąc do przyspieszenia tych procesów, wdraża nowoczesne rozwiązania kadrowe z zakresu samoobsługi pracowniczej i menadżerskiej, dostępne z poziomu urządzeń mobilnych.

Narzędzia samoobsługowe w wersji na smartfony czy tablety umożliwiają pracownikowi na przykład, rozliczanie podróży służbowych czy składanie wniosków urlopowych samodzielnie, w sposób elektroniczny, niezależnie od lokalizacji, w której się znajduje. Z kolei menedżer może dany wniosek zatwierdzić w dowolnym miejscu i czasie, z wybranego urządzenia mobilnego. Pozwala to na większą elastyczność pracy menadżera i oszczędność czasu. Użytkownicy smartfonów i tabletów mają też dostęp do drzewa struktury organizacyjnej firmy, gdzie mogą wyszukiwać i lokalizować wybrane osoby czy też współpracować on-line na portalu komunikacyjnym.

Wdrożenie narzędzi z zakresu samoobsługi pracowniczej i menadżerskiej  w wersji mobilnej niesie ze sobą szereg korzyści także dla działów HR tj. optymalizuje i oszczędza czas przepływu informacji, wpływa na efektywność oraz elastyczność prac działu personalnego. Takie rozwiązania mobilne dobrze sprawdzą się szczególnie w takich modelach pracy, gdzie pracownicy przez większość czasu są w terenie i potrzebują zdalnego dostępu do rozwiązania samoobsługowego.

Aplikacje mobilne w służbie zarządzania zespołem

Narzędzia mobilne z zakresu samoobsługi menadżerskiej i pracowniczej sprawdzą się także w zarządzaniu kompetencjami i rozwojem zespołu. Dzięki aplikacjom mobilnym można efektywniej zarządzać celami i oceną pracowników. Pracownik ma stały dostęp do celów przed nim postawionych, może je nie tylko widzieć, ale również aktualizować status i postęp ich realizacji. Z kolei menedżer ma wgląd do celów pracowników i może być automatycznie powiadamiany o aktualizacji wykonanej przez pracownika. Aktualne trendy w zarządzaniu pracą zakładają jak najczęstszy feedback, dlatego w mobilnych aplikacjach znajdują się też opcje obsługujące dowolnie, częste spotkania 1:1, których celem jest omówienie na przykład tygodniowych zadań pracownika, ich statusów, przebiegu realizacji, przeszkód, sukcesów.

Menedżer i pracownik mogą również mobilnie realizować rozwój kompetencji i wiedzy. Wgląd w plany szkoleniowe, możliwość wnioskowania o udział, rejestracja na szkolenie, otrzymywanie powiadomień o terminach i potwierdzenia rezerwacji uczestnictwa – to standardowe opcje. Dodatkowo, dostępne są także możliwości wspierające wymianę wiedzy pomiędzy pracownikami – każdy z nich może szybko i sprawnie tworzyć krótkie quizy ‘how-to’ z wykorzystaniem zdjęć i notatek ze swojego smartfona.

Aplikacje mobilne umożliwiają również stały dostęp do raportów czy opracowań, co pozwala usprawnić podejmowanie trafnych decyzji menedżerskich na podstawie aktualnych informacji.

Rekrutuj mobilnie

Według raportu Deloitte „Trendy HR 2014. Jak przyciągnąć i utrzymać pracowników w XXI wieku”, pokolenie Y będzie stanowić 75 proc. ogółu pracowników na całym świecie. Jak wynika z badań, cechuje je m.in. zamiłowanie do technicznych nowinek, serwisów social media, różnego rodzaju aplikacji oraz otwartość na zmiany i kreatywność. Dlatego też, w procesach rekrutacyjnych skierowanych do kandydatów o takim profilu warto wykorzystać różnorodne kanały komunikacji. Dzięki rozwiązaniom mobilnym wykorzystywanym w procesie poszukiwania nowych pracowników, rekruterzy oraz menadżerowie zyskują dodatkowe wsparcie umożliwiające obsługę procesu rekrutacji w czasie kiedy on się dzieje – na przykład feedback w procesie Accessment Center może być wprowadzany z dowolnego urządzenia mobilnego bezpośrednio do systemu w trakcie jego trwania, zamiast robienia notatek, a następnie przepisywania ich do narzędzia lub przesyłania pomiędzy osobami po zakończeniu spotkania. W ten sposób informacje o kandydacie są gromadzone bez żadnych opóźnień, a to wspiera szybkie i sprawne podejmowanie decyzji o zatrudnieniu kandydata z kwalifikacjami wymaganymi na danym stanowisku.

 

Autor: Teresa Olszewska – Prezes Zarządu Gavdi Polska S.A., firmy dostarczającej usługi związane z rozwiązaniem SAP HR i SAP SuccessFactors. Ekspert w dziedzinie rozwiązań dla zarządzania kadrami.

 

[1] Raport firmy VMware State of Business Mobility, przygotowany  z udziałem 1182 przedstawicieli kadry zarządzającej i liderów, 2015.

 

Podziel się informacją o wydarzeniu ze swoimi znajomymi!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Back to Top